Apropå det här med nyårslöften, våra sociala mediekanaler flödar just nu med alla olika löften om träning, vikt, eller alla mål och utmaningar vi ska sätta upp för 2019.

Många tänker att nu måste jag komma igång med min träning, mina mål och allt jag tänkt göra. En av de vanligaste tankefällorna är måste/borde tänkandet.

Tankar och mellanakten

När det blir en  masspsykos kring något ämne väljer jag ofta ”antitankar” eller går in mitt motstånd. Jag behöver då andas, reflektera och fundera över varför jag reagerar och hitta min väg igenom detta tryck. Vad vill jag och vad behöver jag? Utan prestation.

Nu har jag åter reflekterat över det i några dagar och jag hamnar alltid i att det handlar om min frihet och mina egna val. Friheten att välja mina intentioner när det passar mig. Inte när alla andra gör det.

Visst är det bra att sätta sig ned och börja formulera sina intentioner, vision och strukturera upp arbetet.

Jag behöver först, slänga ut det som inte bidrar, vara i ”mellanrummet” ett tag innan jag kastar mig in i nya intentioner och visioner.

I mitt mellanrum sker återhämtning, reflektion och påfyllande av energi.  När jag är klar med mellanakten är jag inspirerad och engagerad. Så fungerar min process. Jag befinner mig i min mellanakt och låter den pågå så långe som det behövs.

Om Tankefällorna

Ordet ”måste” används ofta i vardagen. Jag måste träna. Jag måste gå ned/upp i vikt. Ofta får ordet måste eller borde en upplevd ofri och kontrollerad känsla, vilket upplevs som en negativ känsla för de allra flesta.

Att byta ut ordet ”måste” till ”Jag vill” eller ”Jag behöver” är ett mer relevant och fungerande tanke.  Jag vill gå ned i vikt. Jag behöver gå ned i vikt. Jag vill träna. Jag behöver träna.

Känn in på skillnaden i energin mellan ”jag vill” och ”jag måste”.

Vilket känns frihet och vilket känns tvång?

Det finns nio tankefällor enligt KBT (Kognitiv Beteende Terapin)

  1. Svart eller vitt tänkande- är som det låter allt eller inget. Finns inga nyanser.
  2. Personalisering – överdriven tanke om sin roll. Tro att allt handlar om en själv.
  3. Tunneltänkande – selektivt tolkande som innebär problem för en själv
  4. Tankeläsning – Du tror dig veta vad en annan person tänker om dig.
  5. Övergeneralisering – se ett visst mönster och alltid tro att det är så.
  6. Känslotänkande –Jag känner att avslappning inte funkar för mig tex.
  7. Katastroftänkande – Att alltid tro att det värsta ska hända.
  8. Spådomsfällan – Jag kommer aldrig att lära mig att sätta gränser.
  9. Måste/Borde tänkandet – ”Jag måste” vs ”Jag vill”

Finns det någon tankefälla du ofta hamnar i och vill lära dig mer om?

Skriv en kommentar eller kontakta mig så kan vi prata vidare om det.

Mer om Veronica Carlson