Compassion eller självmedkänsla är att kunna förstå sig själv, acceptera och ha egenomsorg,  tre viktiga strategier för att kunna leva i svåra situationer som stress, lidande eller om du känner oro.

De flesta använder en kortsiktig strategi för att det ska kännas bättre. Vi ger oss själva en belöning en öl, ett glas vin eller lite e-shopping,  vilket snabbt ger den belöning belöningscentrat i hjärnan vill ha. En kortsiktig lösning som egentligen  inte får dig att må så mycket bättre efter en stund.

Det är där egenomsorg är en mer långsiktig strategi. Att du tar hand om dig.

Omsorg är att bry sig om sig själv

 

Livet kan ibland vara svårt och kantat med utmaningar som separation, en nära anhörig som mår dåligt eller egen rädsla för sjukdomar.  Då för att ta hand om dig. Behöver du ställa dig frågan om vad du behöver. Omsorg är att bry sig om sig själv och göra något som stöttar.

Det kan vara att ställa sig frågan:  

Vad behöver jag just nu? 

Vad behöver jag göra för att ta hand om mig? 

 

Att börja ställa sig frågan kan kännas ovant i början eftersom att de flesta lyssnar mer på vad andra behöver,  än vad de själva behöver.

Praktisk självomsorg

Vad kan självomsorg vara ? Rent praktiskt kan det vara att du tar hand om dig själv. Vilket låter väldigt enkelt och naturligt men som kan vara svårt att göra. Det kan vara att sova mer, äta bättre, mer eller mindre motion. Det kan även vara bra att tex. lägga in naturliga pauser i vardagen med tid för reflektion och avstämning på ditt mående.

Ett sätt kan vara att schemalägga minst en paus om dagen där du ställer frågan till dig själv. Vad behöver jag idag för att ta hand om mig? Det finns många varianter på att hitta sin metod för självomsorg.

Om det här klingar i resonans med dig, vad behöver du hitta för metod som passar dig? Behöver du stöd utifrån eller tror du att du kan fixa detta på egen hand? Oavsett finns jag här för dig som vill få stöd eller hjälp att hitta din metod.

Ha en fortsatt härlig sommarmånad.

Mer om Veronica