En trigger kan vara en harmlös kommentar från din partner, din man eller hustru eller t.ex. din svärmor.  En kommentar som för en utomstående är helt naturlig, men som vi gör en stor sak av fast den är liten.

Kan vara en kommentar som -Du kan väl fixa att mamma får sin medicin?  Har du koll på dina projekt, hinner du till deadline? I mottagarens värld är kommentaren en känsla som reser tillbaka i ljusets hastighet till en viss tidpunkt i personens historia. POW !

En trigger har oftast en lång historia. När du upplever dig provocerad drar det igång gamla känslor från någon gammal upplevelse. Samma drama upprepar sig gång på gång med samma resultat. Att bli triggad drar mycket onödig energi från oss och våra relationer. Ett tips är att börja hantera dina triggers.

Trigger- när du känner dig provocerad

Första steget är att lära sig hantera en trigger är att känna igen att du blir triggad.

Kroppen: Kort och ytlig andning och förhöjd puls
Känslor: flykt , kramp eller kampsituation
Tankar: offertankar, tankar om skuld eller dömande.

En trigger hör ofta ihop med otillräcklighet. Du kan uppleva en känsla av blottläggande. Du känner instinktivt att du behöver försvara dig eller tar du på dig offerkoftan.

När det händer kan du hantera det genom den här övningen.

En övning

Stanna upp 🚦

Andas           🧘🏻‍♀️

Observera 👁👁

Reflektera     🧠

Svara            🗣💬

Stanna upp 🚦

Viktigast är att stanna upp. Stanna bara. Att stanna upp i sig är en kraftfull förmåga du kan träna upp. Den viktiga pausen som gör att du inte svarar eller regerar som vanligt i affektion.

Andas  🧘🏻‍♀️

Ta ett medvetet andetag för att stärka pausen. Ta ett djupare medvetet andetag för att skapa medvetenhet kring situationen.

Observera   👁👁

Vad händer i kroppen? Hur känns det i magen, bröstet osv?
Observera utan att värdera eller döma din reaktion.

Reflektera 🧠

Vart kommer känslan ifrån?
Är den från din historia?
Är den sann?

Om du vänder på perspektivet. Hur kan den andra personen se på situationen.  Här ska du heller inte värdera den andra personens perspektiv utan bara reflektera kring att det finns andra uppfattningar om saken.

Svara  🗣💬

Hur kan du agera med en mer positiv utgång?
Med humor, med självdistans, med kärlek?

Eget arbete

Skriv ned i din bok när du blev triggad senast, gärna flera olika tillfällen. Skriv ned en situation i taget. Svara på följande frågor så ärligt som du kan.

  1. Vem/Vilka var med i situationen?
  2. Vart i kroppen känner du det?
  3. Vilka känslor upplevde du. Vilken var den första känslan?

Det finns många sätt att hantera triggers, det här kan vara ett sätt.

Följ min blogg om du är intresserad av att lära dig mer om dina känslor eller boka en tid för personlig coachning/terapi.

Mer om mig Veronica

Varma sommar hälsningar Veronica